Původně měl být tento článek o zápisu do 1. třídy, ale bude o kreslení. Protože i my doma řešíme zápis. Náš pětiletý syn nerad kreslí. Rád maluje barvičkami, to pomaluje i víc jak deset papírů najednou, ale jeho výtvory jsou spíše abstraktní. Když už vezme pastelku, tak mě to stojí hodně přemlouvání. A pracovní listy ve školce, o těch radši nemluvit. Rychle udělá, co musí, ale většinou s pomocí učitelky, a už nic nevykresluje, pokud to není jako úkol. Na vykreslení použije jen jednu barvu, a přetahuje přes čáru, prostě to jen lidově „vyčmárá“ 🙁. Jako máma jsem smutná, ale nehrotím to, jako učitelka mu pomůžu a doporučuji dát tomu čas. Takže řešíme odklad školní docházky.
V souvislosti se psaním článku o zápise, jsem přemýšlela o tom, co bude u zápisu dělat můj syn, když nenakreslí postavu a ani sluníčko, nebo auto. Písničky zazpívá, básničku řekne, na to hlavu má. Snad nesplete barvy, počítání je horší. A bude-li v dobrém rozpoložení, a když se mu budou paní učitelky líbit, tak poví i to co neví, tam se nejvíc projevuje jeho fantazie.
Nebo by mu mohli dát kladívko, hřebík a ať to zatluče. To by mu šlo 🙂. Na to je šikovný. Nebo něco rozmontovat, to taky zvládne. Jen to kreslení a grafomotorika bude bída 🙁.
Nejlépe se mi přemýšlí ve sprše a tam mě napadají ty nejlepší nápady a myšlenky o čemkoli, co mi zrovna vrtá hlavou.
Takže jsem přemýšlela, jak syna přimět ke kreslení a naučit ho postavu, sluníčko, auto apod. Napadlo mě společné kreslení. Protože syn byl nemocný, tak jsem to realizovala hned druhý den dopoledne.
Vzala jsem si papír, pastelky a půjčila si traktor, že ho potřebuji nakreslit. To víte, že byl zvědavý, proč budu kreslit traktor. Řekla jsem mu, že ho potřebuji přidat k článku, který píšu. Pak jsem ho poprosila, jestli mi pomůže, že mi to moc nejde: „Pepulko, pomůžeš mi nakreslit traktor, prosím? Mě to nejde, umím auto, ale traktor ne. A když chceš být traktorista, tak to zvládneš, ne?“
Čekala jsem, že se bude vymlouvat, že to taky neumí, že má jinou práci, že potom a tak dál, ale překvapil mě, protože souhlasil! Nachystali jsme čistý papír, a že se do toho pustíme.
Můj záměr byl asi takový:
Já nakreslím kolo
Syn nakreslí třeba druhé kolo
Já obě spojím čárou
A budeme pokračovat dál, až nakreslíme ten traktor. Jenže, člověk míní, dítě mění 😉 .
Pepulka vzal modrou pastelku a kreslil. Napřed kolo, pak druhé, na ně nakreslil čáry – vzor pneumatik (aby byly vidět otisky, až ten traktor pojede). Pak udělal kabinu, spojil kola, dokreslil dveře, okno a přední světla a hotovo, kombajn je na světě. Ano, nakreslil kombajn 🙂.
Můj kreslící plán sice nevyšel přesně podle mých představ, ale aspoň jsem byla mile překvapená, že můj syn umí kreslit, teda když chce. Teď ještě zvládnout nakreslit postavu. A svůj záměr taky ještě někdy zkusím realizovat. Třeba se tentokrát povede A pak ho můžu vyzkoušet s dětmi ve školce.